Samsung – mistrzostwo w marketingu

Są na świecie takie marki, które śmiało można zaklasyfikować w poczet mistrzów marketingu na poziomie zaawansowanym. Z całą pewnością, jeśli chcielibyśmy je wymienić, na liście wskazanych znaleźć powinien się Samsung.

Ten koreański gigant przeszedł ogromną przemianę, zarówno technologiczną, jak i wizerunkową, przekształcając się ze zwykłego dostawcy sprzętu elektronicznego w przystępnej cenie, który wypuszczano na rynek pod różnymi markami, aż po producenta wysokiej klasy towaru tworzonego według najnowszej technologii. Dzisiaj Samsung to najmodniejsze i najdroższe telewizory, kamery cyfrowe oraz, stanowiące motor dla całego przedsiębiorstwa, telefony komórkowe. Samsung lideruje rynkowi, stale wprowadzając nowe i atrakcyjne produkty. To właśnie ta firma spopularyzowała smartfony, wprowadziła na rynek pierwsze odtwarzacze Blu-ray.

Przełomowe dla Samsunga okazały się lata dziewięćdziesiąte, gdy nawet najlepiej radzące sobie na rynku azjatyckim przedsiębiorstwa zaczęły poddawać się spirali kryzysu gospodarczego i załamywać pod presją zadłużenia. To wtedy Samsung postanowił zmienić dotychczasową strategię działania, ograniczając koszty i stawiając na jakość produktu i skrócenie czasu powstawania nowego od fazy projektu do postawienia go na sklepowej półce. Bardzo mocno zaczęto też inwestować w innowacyjność.

Prawdziwy sukces Samsungowi przyniosła jednak koncentracja na zagadnieniu pamięci. Ten właśnie aspekt stał się ważnym dla firmy źródłem przychodów oraz zapewniło pozycję lidera w kategorii modułów pamięci na całym świecie. Przerzucenie siły ciężkości na innowacyjność oraz działania badawcze sprawiło, że Samsung miał w końcu sposobność stworzenia własnej, silnej marki. Potwierdzeniem panowania stało się nawiązanie współpracy z Sony celem stworzenia najnowocześniejszej na świecie fabryki paneli LCD.

Kolejne lata to nie tylko innowacje w zakresie wypuszczanych na rynek produktów, ale również ofensywa PR-owa Samsunga. Od 1998 roku przez kolejne dziesięciolecie firma wydała na działania marketingowe ponad 7 miliardów złotych, sześciokrotnie sponsorując w tym okresie igrzyska olimpijskie i realizując globalne kampanie marketingowe. Jedną z najsłynniejszych kampanii, która do dzisiaj przedstawiane są w podręcznikach dla studentów marketingu, jest kampania pod hasłem: Imagine.

W 2005 roku Samsung po raz pierwszy wyprzedził w rankingu marek Interbrand swojego japońskiego rywala, firmę Sony. Do dzisiaj pozycji tej konkurentowi nie oddał, choć na wskaźnikach zysków i sprzedaży w znaczący sposób odbył się niedawny światowy kryzys gospodarczy. Wobec tej trudnej dla wszystkich przedsiębiorstw sytuacji, Samsung obrał strategię cięcia marży i ograniczania produkcji na rzecz zniwelowania zapasów. Zabieg powiódł się i – mimo niesprzyjającego otoczenia biznesowego – firma zanotowała rekordowy zysk kwartalny na koniec roku 2009.

Dzisiaj absolutna dominacja Samsunga nie podlega dyskusji. Wśród producentów telewizorów oraz układów pamięci koreański gigant jest numerem jeden, zaś wśród producentów telefonów komórkowych numerem dwa. Samsungowi, co ważne, udało się to osiągnąć bez przejmowania zewnętrznych przedsiębiorstw, w to miejsce stawiając na współpracę: z Microsoftem i Googlem przy tworzeniu smartfonów oraz z samym Microsoftem przy tworzeniu przyjaznych środowisku komputerów.

Dodaj komentarz