DHL – pro-klient

DHL to jedna z firm, która stała się niemal synonimem branży, w której działa. Tak jak wśród pieluszek jednorazowych każda to pampers, a w Stanach Zjednoczonych każdy odkurzacz to hoover, tak w Polsce niemal każda firma kurierska to właśnie DHL. Miłość do niego wyraziła w jednej ze swoich książek Joanna Chmielewska, wzywając do przesyłek tego oto kuriera, deklarując, że w inne poczty absolutnie nie wierzy.

DHL Express to firma należąca do jednej z największych grup na świecie – Deutsche Post Word Net, oferującej szeroki zakres usług logistycznych oraz pocztowych. Działalność grupy obejmuje grubo ponad 200 krajów. W Polsce jej działalność koncentruje się na przesyłkach ekspresowych oraz spedycji międzynarodowej. Na rynku DHL wyróżnia się konkurencyjnymi usługami, takimi jak możliwość nadania paczki z dostarczeniem jej jeszcze tego samego dnia. Towar jest transportowany drogą lądową – za pośrednictwem kolei oraz drogą morską i lotniczą.

Spółka w każdym z krajów, na terenie którego funkcjonuje, działa w nieco inny sposób. Przykładem mogą być Stany Zjednoczone, w których DHL porozumiał się z narodowym operatorem pocztowym w sprawie dostarczania niewielkich przesyłek, dzięki czemu klient otrzymuje zamówiony przedmiot znacznie szybciej niż w trybie normalnym. Doskonale zresztą wpisuje się to w założenia przedsiębiorstwa, które w swojej misji wprost określa cel działań w postaci osiągnięcia statusu światowego lidera w ekspresowym dostarczaniu przesyłek i paczek. Ewentualna ewolucja, jaką ma zamiar przeprowadzać DHL, opierać się będzie na dopasowywaniu oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów na całym świecie.

Przy okazji firma dba o zachowanie szeroko rozumianych standardów działania. Od ponad dziesięciu lat zarząd i pracownicy DHL wcielają w życie zasady odpowiedzialności społecznej biznesu, odpowiedzialności za środowisko oraz bezpieczeństwo i higienę pracy. DHL dba także o etykę w miejscu pracy i niebywale troszczy się o swój PR.

Przesyłki kurierskie są obsługiwane przez firmę w skali lokalnej oraz światowej. Poszczególne pakiety ofertowane i cenowe są ściśle skorelowane z potrzebami rynku lokalnego, w konkretnych krajach różnią się zatem od siebie.

Chcąc być skuteczniejszą oraz dotrzeć do jak największej rzeszy klientów, DHL stworzył kilka interesujących systemów. Jednym z najczęściej proponowanych klientom biznesowych, a przy tym chwalonych, jest system DHL Easy Ship. Jest to narzędzie stworzone do nadawania i prostego zarządzania przesyłkami, opracowane z myślą o firmach, które na co dzień zwykły wysyłać dużą ilość ekspresowych przesyłek. Za jego pomocą można opanować cały proces nadawczy i zarządczy, można również łatwo skontrolować, co dzieje się z przesyłką na całym etapie procesu logistycznego.

Inną programem jest DHL Connect. Ma on podobne funkcje jak poprzednik, dodatkowo jednak umożliwia skorzystanie z funkcji internetowych. Pozwala on weryfikować informacje na temat nadanej przesyłki w czasie rzeczywistym, a także prawidłowo nadać paczkę lub dokument.

Nieco inne funkcjonalności ma DHL e-Cas – system, który służy przede wszystkim do sprawnego przygotowania listów przewozowych oraz etykiet osobom nadającym przesyłki krajowe. Jest to aplikacja przeznaczona dla osób, które mają podpisaną stałą umowę z firmą kurierską i posiadają numer klienta, dzięki któremu cała procedura jest znacznie prostsza.

W Polsce popularność DHL wynika w dużej mierze z faktu, że jest to światowa marka, ciesząca się uznaniem na całym globie. Już na starcie ma więc korzystniejszy wizerunek niż inne firmy. Atutem jest także precyzja, dokładność oraz szybkość usług, a także konkurencyjne względem całego rynku ceny. Minusem, polskiego przynajmniej oddziału, jest natomiast stosunkowo ograniczony pakiet usług oraz brak segmentacji ofert, co sprawia, że zarówno Poczta Polska, jak i inne firmy kurierskie, mają na czym budować konkurencyjność.

żnicę, jak zwykle, może uczynić marketing, a w przypadku firmy kurierskiej znanej na całym świecie jest na czym budować działania wizerunkowe oraz prosprzedażowe. DHL pozycjonuje się jako firma, świadcząca doskonałe usługi o każdej porze i w każdym miejscu. Komunikat taki przekazywany jest konsumentom za pośrednictwem przekazów reklamowych. Firma w swoim planie marketingowym wykorzystywała również marketing sportowy – jedną z trudniejszych, raczkujących jeszcze dziedzin. Przez 10 lat DHL był sponsorem tytularnym zawodowej grupy kolarskiej i aktywnie komunikował się wykorzystując ten, wciąż w Polsce niedoceniany, nośnik reklamowy.

Ważnym elementem promocji jest dla firmy także obsługa klienta: narzędzie najbardziej bezpośrednie, a jednocześnie niosące z sobą stosunkowo najwięcej zagrożeń. Jeden błąd może rzutować na cała reputację firmy. To jednak także spore szanse: zadowolony klient nie tylko powróci, ale też przyciągnie za sobą nowych klientów. To pole szczególnie korzystne w eksploatacji w przypadku klientów biznesowych.

DHL jest firmą międzynarodową i już samo to sprawia, że jest rozpoznawalna i postrzegana głównie pozytywnie. Ponieważ rynek tego typu usług w Polsce dopiero się rozwija, możemy być przekonani, że niebawem będziemy mieć styczność z coraz nowszymi rozwiązaniami oraz coraz szerszą ofertą usług.

Dodaj komentarz