Budimex – nowy potentat

O Budimeksie coraz częściej mówi się w kontekście firmy, która dobrze radziła sobie na rynku, a w najbliższym czasie przewiduje się, że będzie radziła sobie coraz lepiej. Coraz częściej, w doniesieniach medialnych oraz na portalach branżowych, pojawia się nazwa Budimex w kontekście ogłoszenia wykonawcy wielu prac i robót.

Budimex to stołeczny deweloper, który wykonuje wiele prac z zakresu budownictwa mieszkaniowego (to głównie na terenie stolicy), ale także wygrywa przetargi na terenie całego kraju. Ma na swoim koncie remont szpitala w Wadowicach czy budowę opolskiego amfiteatru.

Przed kilkoma laty wiele protestów wywołał fakt, że to Budimex wygrał przetarg na budowę węzła komunikacyjnego na obwodnicy północnej w Opolu. Kontrowersję wzbudził fakt, że trzy oferty były korzystniejsze cenowo, a mimo to zwyciężył Budimex. Oferta złożona przez przedsiębiorstwo opiewała na kwotę 42 milionów złotych.

Władze Miejskiego Zarządu Dróg tłumaczyły jednak, że ofertę najtańszą, opiewającą na kwotę 37 milionów złotych, musiały odrzucić bezdyskusyjnie, ze względu na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Druga oferta została odrzucona, gdyż konsorcjum, do którego należy spółka aplikująca – kędzierzyńskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostów – znajduje się w stanie upadłości. Miasto zwyczajnie nie chciało ryzykować ewentualnego bankructwa i zastoju prac.

Autorem trzeciej oferty była firma Banimex z województwa śląskiego. Ta została unieważniona, gdyż przedsiębiorstwo nie było w stanie wykazać doświadczenia osób, które miałyby budowę węzła koordynować.

Dopiero oferta przedstawiona przez Budimex okazała się kompletna i atrakcyjna. Na korzyść dewelopera niewątpliwie wpłynęło także szerokie doświadczenie w budowie tego typu inwestycji, gdyż władze Opola zaplanowały spore przedsięwzięcie. Obecny węzeł komunikacyjny przy obwodnicy to trzy ronda, tunel z wiaduktem oraz konieczność dobudowania jezdni – Budimex w swojej ofercie deklarował najkrótszy czas wykonania. Można było jednak przypuszczać, że skoro przy budowie autostrady w okolicach Łodzi nie było tak różowo, opolskie działania również nie zmieszczą się w terminie. Rzeczywiście, ostatecznie termin okazał się nierealny, firma tłumaczyła jednak, że trzy miesiące stracono na same zawirowania w związku z rozstrzygnięciem konkursu.

Skala działania Budimeksu jest dość szeroka i niektórzy eksperci do spraw rynku nieruchomości także w tym upatrują trudności z wyrobieniem się w czasie z inwestycjami. Rzadko który deweloper w równym stopniu poświęca się budownictwu mieszkaniowemu, inwestycjom handlowym i biurowym oraz budowie dróg.

Budimex kilka lat temu wygrał również przetarg na budowę parkingów w szczecińskim i świnoujskim porcie. Wartość kontraktu, którego przedmiotem była budowa na 9 hektarowej przestrzeni 600 miejsc parkingowych, głównie dla pojazdów ciężarowych, opiewała na 60 milionów złotych. Wykonawstwo opierało się na zmordernizowaniu istniejących w obu portach placów postojowych, tak, aby uatrakcyjnić istniejące już hale do przeładunków, a także wspomóc prace terminalu promowego w Świnoujściu. Celem przedsięwzięcia było przede wszystkim uporządkowanie wzmożonego ruchu w porcie, ale także zwiększenie bezpieczeństwa i jakości prac przeładunkowych. Ważnym celem inwestycji jest również podwyższona konkurencyjność całego kompleksu portowego zlokalizowanego wokół tych dwóch miejscowości.

Suma kontraktu w rejonie Szczecin – Świnoujście jest imponująca, jednak aż 51 milionów złotych dopłaciła Unia Europejska.

Jak na razie Budimex ze swoich kontraktów wywiązuje się nadspodziewanie dobrze. Inwestycje mieszkaniowe firmy są chwalone ze względu na jakość wykonania i atrakcyjne lokalizacje, natomiast działania związane z budową dróg i autostrad, choć z reguły oddawane z opóźnieniem, także wyróżniają się jakością. Jeśli zatem firma rozwijać będzie się nadal w tym tempie, prawdopodobnie niebawem obserwować będziemy coraz śmielsze poczynania giganta.

Dodaj komentarz